Crematorium mag het woord ‘krokant’ niet meer gebruiken

Foto: Robert Hoetink / Shutterstock.com

In de uitvaartbranche is grote ophef ontstaan over een reclamefolder van crematorium Wilgengaerd. Het bedrijf adverteert met het woord ‘krokant’. Dat schiet bij branchegenoten in het verkeerde keelgat.

“Ieder mens verdient een krokant einde.” Met die tekst probeert het crematorium klanten over te halen om te kiezen voor een crematie in plaats van een begrafenis. Volgens directeur Jos van Breukheuvel is de tekst ludiek bedoeld: “Veel mensen ervaren een uitvaart als iets vervelends. Wij willen dat beeld veranderen. Het woord ‘krokant’ wordt vaak geassocieerd met koekjes, patat en andere lekkere baksels. Het woord heeft iets gezelligs, iets huiselijks. En dat is precies hoe wij een crematie voor ons zien.”

Op verzoek van de Branchevereniging Uitvaartbedrijven heeft crematorium Wilgengaerd de slogan teruggetrokken. “Ja, heel jammer, maar we hebben geen zin in een verhitte discussie”, aldus Van Broekheuvel. “We hebben nu een andere slogan: ‘Ieder mens verdient een warm afscheid’.”