
AMSTERDAM - Blokker heropent nog eens acht filialen met precies dezelfde bedrijfsformule die eerder tot een faillissement leidde. Het bedrijf wil hiermee nogmaals aantonen dat de oude formule écht niet meer werkt.
Retaildeskundige Jaap Weijlebelt spreekt van een moedige stap: “Veel bedrijven geven na één faillissement al op. Neem V&D, dat ging één keer spectaculair onderuit en besloot daarna lafjes in zijn graf te blijven liggen. Blokker niet. Die toont karakter en staat gewoon weer op om nogmaals dezelfde route naar de afgrond te nemen. Respect!”
Kracht
Volgens Weijlebelt is de kracht van Blokker juist dat ze hun formule niet veranderen. “Iedereen roept al jaren dat Blokker moet vernieuwen, iets doen wat wél werkt. Maar Blokker zegt: Nee, wij geloven in onze formule, ook als de feiten consequent het tegenovergestelde bewijzen. Niet al na tien jaar kwakkelen het bijltje erbij neergooien, maar nóg een keer bewijzen dat het echt niet werkt. Dat getuigt van lef en doorzettingsvermogen.”
Moed
“Andere winkelketens maken zich dikwijls schuldig aan innovatie”, zegt Weijlebelt met een vies gezicht. “Maar Blokker blijft trouw aan zichzelf. Zelfs na jarenlang doormodderen en een dramatisch faillissement gewoon op dezelfde weg doorgaan. Zoiets vereist moed. Daar kan menig ondernemer nog wat van leren.”