Belastingdienst gaat WordPerfect 5.1 uitfaseren

Foto: iStockPhoto – Getty Images – Nieuwspaal

Ambtenaren bij de Belastingdienst krijgen binnen vijf jaar de beschikking over nieuwe software voor het opstellen van brieven. Uiterlijk in 2027 moet het bestaande programma WordPerfect 5.1 bij alle afdelingen van de Belastingdienst zijn vervangen.

Peter Schuinte is systeembeheerder bij de Belastingdienst en begeleidt de uitfasering van WordPerfect 5.1. “De Belastingdienst loopt graag voorop met nieuwe automatiseringstechnieken. Ook met WordPerfect waren wij in 1989 een van de eersten. Inmiddels is het programma aan vervanging toe”, zegt Schuinte.

De komende vijf jaren gelden als een overgangsperiode, waarbij WordPerfect 5.1 geleidelijk wordt vervangen. “De Belastingdienst gaat op termijn over naar het veel modernere Office 2010. Dit systeem draait geheel onder Microsoft Windows, een zogenoemd besturingssysteem”, licht Schuinte toe.

De uitfasering van WordPerfect 5.1 is onderdeel van een groot automatiseringstraject bij de Belastingdienst. Dankzij het nieuwe systeem wordt het in de toekomst mogelijk om een nieuw btw-tarief binnen vier jaar daadwerkelijk in te voeren. Dat systeem moet in 2032 operationeel zijn.

 
Deel dit artikel: