Bejaarden minder vaak neergezet als lustobject

In magazines en videoclips worden ouderen steeds minder vaak neergezet als lustobject. In reclame-uitingen zijn vrijwel nooit schaars geklede ouderen in allerlei suggestieve poses meer te zien. Socioloog Ferdinand Dusse spreekt van een zorgelijke ontwikkeling.

Foto: iStock – Getty Images – Gpointstudio

Wie een willekeurig blad openslaat ziet nooit advertenties met halfnaakte bejaarden. Onlangs leidde een reclamecampagne van Tivilu Clinical, waarin een oudere dame wordt afgebeeld in een badjas die alles aan de fantasie overlaat, tot veel verontwaardigde reacties. Dusse wil dat er een einde komt aan de deseksualisering van bejaarden.

“De media schetsen een verkeerd beeld van ouderen. Jongeren zien bejaarden niet meer als lustobject en dat leidt tot ongewenst gedrag. Bijna nooit worden ouderen op straat nagefloten, of door jongeren verlekkerd nagekeken. Dat is volstrekt respectloos”, aldus de socioloog.

Dusse vreest dat onzekere bejaarden zich gemakkelijk door de media laten beïnvloeden. “Ouderen spiegelen zich aan de modellen die ze in reclames zien. Ze gaan twijfelen aan hun eigen uiterlijk. Heb ik wel genoeg rimpels? Hangen mijn borsten wel genoeg? Hierdoor kunnen bejaarden een negatief zelfbeeld ontwikkelen.”

Toch ziet Dusse enkele lichtpuntjes. “Zelfbewuste, aantrekkelijke ouderen als Angela Merkel en Noraly Beyer laten zien dat het ook anders kan.”

 
Deel dit artikel: