Al zijn hele leven wordt Albert-Hein van Haarlem in verband gebracht met een bedrijf waar hij niets mee te maken heeft. De 68-jarige gepensioneerde heftruckchauffeur is naar eigen zeggen ‘helemaal klaar’ met de flauwe grappen over zijn naam.
“Als ik me ergens voorstel, halen mensen hun bonuskaart tevoorschijn. Dat is één keer leuk, twee keer ook, maar bij de derde keer wordt het vervelend”, aldus Albert-Hein.
Al jarenlang krijgt Albert-Hein vervelende telefoontjes: “Via Google vinden ze mijn telefoonnummer en dan gaan ze bellen. De gekste vragen krijg ik. Tot hoe laat ik open ben. En of ik toevallig hun portemonnee heb gevonden.”
Albert-Hein is niet de enige. Naar schatting ondervinden ruim vierduizend Nederlanders in meer of mindere mate hinder van hun naam. Het probleem wordt inmiddels ook besproken in de Europese Commissie. “Bedrijven moeten beter nadenken voor ze een naam kiezen. De keuze van een bedrijfsnaam kan voor anderen enorme gevolgen hebben”, zegt eurocommissaris Christine le Duc.