Alarmcentrale 112 krijgt voicemail

Wie 112 belt kan vanaf volgende maand altijd een bericht inspreken. Alle meldkamers van het alarmdiensten zijn vanaf dat moment uitgerust met voicemail.

Foto: Mircea Moira / Shutterstock.com

Uit onderzoek van de Inspectie Justitie en Veiligheid blijkt dat de meldkamers van 112 momenteel kampen met te weinig capaciteit. Door de krappe bezetting loopt de afhandeling van noodoproepen vertraging op. In juni was het alarmnummer 112 zelfs urenlang onbereikbaar. Voicemail moet voorkomen dat mensen voor niets bellen.

“In noodgevallen is het natuurlijk heel vervelend als 112 onbereikbaar is”, geeft politiewoordvoerder Tim Milfenberg toe. “Met het voicemailsysteem bieden we bellers een stukje extra service. Bij grote drukte kunnen mensen dan toch een berichtje achterlaten.”

De politie belooft dat alle voicemails zullen worden beluisterd. “Als er ergens brand is, of iemand gaat dood, kunnen bellers dat gewoon inspreken. We proberen dan altijd binnen 24 uur terug te bellen.”