ZAANDAM - Uit marktonderzoek blijkt dat A-merken in de supermarkt veel minder gekocht worden dan huismerken. Volgens de onderzoekers komt de dalende populariteit van producten met een A-merk niet zozeer door hun relatief hoge prijs, maar vooral door de pretentieuze ’ten minste houdbaar tot”-boodschap die deze producten brengen aan de consument.
“Ook al is het product dat je levert kwalitatief nog zo goed, het is gewoon niet verstandig om daarover te gaan opscheppen richting de consument”, legt een woordvoerder uit. “Wanneer Unox bijvoorbeeld op hun blik knakworstjes vermeldt dat deze ten minste houdbaar zijn tot februari 2024, zal een consument zich al gauw afvragen of dergelijke grootspraak per se nodig is. Consumenten zijn geneigd om af te haken als Unox zichzelf op de borst klopt en zegt: ‘Kijk dan, ons product is ten minste een half jaar goed te bewaren. Dat zien jullie niet vaak hè, sukkels.'”
Volgens de woordvoerder zullen grote ondernemingen als Unilever een klantvriendelijkere koers in moeten slaan om het vertrouwen van de consument terug te winnen: “Hiervoor zijn veel oplossingen denkbaar, zoals het weglaten van de misplaatste ’ten minste houdbaar tot’-boodschap of het plaatsen van een disclaimer op de achterkant van het product waarin staat dat de houdbaarheidsboodschap niet arrogant bedoeld is.”