Flitspalen zijn hard nodig voor de verkeersveiligheid. Toch zien de huidige flitspalen een kleine snelheidsovertreding nog door de vingers. Wie bijvoorbeeld met 50,1 kilometer per uur door de bebouwde kom rijdt wordt niet geflitst. Dat is niet eerlijk, vindt verkeersdeskundige Gerard Oefermans.
De huidige flitspalen ronden de gemeten snelheid af op hele getallen. Daarom wordt een automobilist die een halve kilometer per uur te snel rijdt niet geflitst. “Zo ontstaan levensgevaarlijke situaties”, zegt Oefermans. “Er zijn wegen waar automobilisten vrijwel allemaal 0,5 kilometer te snel rijden. Duizend auto’s samen rijden op die manier wel 500 kilometer per uur te snel! Nu gaan ze nog vrijuit. Le-vens-gevaarlijk.”
De verkeersdeskundige is betrokken bij de ontwikkeling van een nieuwe, zeer nauwkeurige flitspaal. “De nieuwe flitspaal is uitgerust met een zero-tolerance-systeem”, legt de verkeersdeskundige uit. “Automobilisten worden al geflitst bij een minieme snelheidsoverschrijding. Verkeershufters die 0,1 kilometer te hard rijden komen daar straks niet meer mee weg. Dat is wel zo eerlijk en een flinke vooruitgang voor de verkeersveiligheid.”
De nieuwe flitsapparatuur is niet alleen nauwkeuriger, maar ook veel kleiner. Moderne flitsapparaten kunnen gemakkelijk worden verborgen achter een verkeersbord, of onder een stoeptegel. Samen met de politie wil Oefermans de nieuwe flitscamera’s vanaf volgende maand gaan testen.