10 ℃

Supermarkten bezorgd om daling inflatie: “Doosje eieren is straks geen luxeproduct meer”

Supermarkten bezorgd om daling inflatie: “Doosje eieren is straks geen luxeproduct meer”
Foto: WKanadpon / Shutterstock.com

AMSTERDAM - De levensmiddelenbranche luidt de noodklok over de nieuwste inflatiecijfers van het CBS. Waar de inflatie in oktober nog een geruststellende 3,1 procent bedroeg, is deze in november onverwacht gedaald naar slechts 2,9 procent. Supermarkten vrezen voor een rampscenario waarin de consument aan het einde van de maand geld overhoudt.

De inflatie daalt al bijna een jaar en is inmiddels onder de psychologische ondergrens van 3 procent gezakt. De angst bestaat dat de klant, bij een aanhoudende daling, weer achteloos producten in het karretje gaat gooien zonder eerst drie keer op het prijskaartje te kijken. Supermarktmanager Wolter Haaks merkt dat de discipline bij de consument al verslapt.

“We zien nu al dat mensen minder lang twijfelen bij het schap met de A-merken. Als deze daling doorzet, dan is een doosje eieren straks geen luxeproduct meer”, aldus de supermarktmanager.

Haaks wil met andere supermarkten op zoek naar maatregelen om het tij te keren. “Ik wil best mijn verantwoordelijkheid nemen en de prijzen van de basisbehoeften direct met tien procent te verhogen, maar dan moeten andere supermarkten wel meedoen. Anders krijg je een ongelijk speelveld. Het kan niet zo zijn dat ik mijn nek uitsteek om de inflatie te redden, terwijl de concurrentie de consument blijft pamperen met een betaalbare bloemkool.”

 
Deel dit artikel: