
DEN HAAG - Pakketbezorgers kampen momenteel met enorme drukte. Black Friday is nog nauwelijks achter de rug of Sinterklaas staat al voor de deur. Om de enorme werkdruk het hoofd te bieden, komt PostNL met een nieuwe oplossing. Bezorgers stappen over van het reactieve “U was niet thuis”-briefje naar het proactieve “U bent niet thuis”-briefje, dat de avond van tevoren al door de bezorger kan worden ingevuld.
“Het aanbellen, het wachten tot iemand naar de gang sloft, en het ongemakkelijke praatje aan de deur… dat zijn kostbare seconden die we in december simpelweg niet hebben”, zegt pakketbezorger Hanno Timber. “Door de grammatica van het briefje aan te passen van de verleden tijd naar de tegenwoordige tijd, kunnen we vooruit werken. De bezorger bepaalt nu vooraf of u thuis bent, in plaats van dat de bewoner dat op het moment zelf beslist.”
In de nieuwe werkwijze vult de bezorger thuis alvast de stapel briefjes in voor de volgende dag. De bezorger hoeft tijdens zijn route alleen nog maar langs de adressen te rijden om de reeds ingevulde briefjes in de brievenbus te deponeren.
Airfryer
Bezorger Hanno is enthousiast over de nieuwe werkwijze. “Vroeger stond ik soms wel tien seconden met een zware airfryer in mijn armen te wachten voordat ik snel terugliep naar mijn bus”, zegt hij. “Nu kan ik de klant direct doorverwijzen naar een afhaalpunt aan de andere kant van de stad. Dat geeft de klant ook weer een reden om even een lekker wandelingetje te maken.”
Klanten die toch thuis zijn op het bezorgmoment worden verzocht om de deur niet open te doen om het ritme van de bezorger niet te verstoren.

