SCHIPHOL - Om de geluidsoverlast rond Schiphol te verminderen, zouden vliegtuigen de luchthaven voortaan vrijwel verticaal moeten benaderen. Luchtvaartdeskundigen onderzoeken een nieuwe aanvliegroute, waarbij de toestellen vlak voor de baan een duikvlucht inzetten.
Een Kamermeerderheid steunt het kabinetsplan om de geluidshinder rond Schiphol met 15 procent terug te dringen. Minister Madlener van Infrastuctuur en Waterstaat wil uiteindelijk zelfs 20 procent vermindering van de geluidsoverlast. De oplossing ligt waarschijnlijk in een nieuwe aanvliegroute, waarbij toestellen de luchthaven in vrije val benaderen.
“De vliegtuigen blijven langer op grote hoogte, waar ze minder overlast veroorzaken. Vlak voor de landingsbaan zet de gezagvoerder de motoren uit en duwt met zijn volle gewicht tegen de stuurknuppel. Hierdoor maakt het toestel een scherpe duikvlucht, in theorie tot vlak boven de baan. Je laat het toestel als het ware gecontroleerd uit de lucht vallen”, legt piloot Remco Verstieren uit.
Is zo’n duikvlucht wel veilig? “Nee, maar daar gaat het niet om”, aldus Verstieren. “Ik heb niets tegen veilig vliegen, maar het moet niet ten koste gaan van de leefomgeving.”