AMSTERDAM - Een koffietent in Amsterdam experimenteert sinds deze week met de Nederlandse taal om met klanten te communiceren. Het horecabedrijf heeft daarvoor een speciale medewerker aangesteld die Nederlands kan spreken én verstaan.
WickedWitch Coffee is de eerste koffietent op de Nieuwezijds Voorburgwal waar klanten voortaan ook Nederlands mogen spreken. “We merkten dat sommige klanten bij binnenkomst ‘goedemorgen’ of ‘goedemiddag’ zeiden. Eerst zorgde dat natuurlijk voor de nodige hilariteit, maar later zijn we er serieus over gaan nadenken. Zouden klanten het op prijs stellen als ze niet alleen Engels, maar ook nog een andere taal met ons kunnen spreken? Na lang nadenken hebben we vervolgens voor het Nederlands gekozen”, zegt Leroy Remers, een Nederlander die speciaal hiervoor werd aangenomen.
Dat de Amsterdamse koffietent heeft gekozen voor Nederlands is opvallend: “Spaans of Frans ligt natuurlijk veel meer voor de hand”, lacht Remers. “Relatief weinig mensen op de wereld spreken Nederlands, maar we merkten dat veel Nederlandstaligen juist hier in Amsterdam wonen. Daarom hebben we in onze koffietent toch gekozen voor het Nederlands als tweede taal. We denken echt dat er een markt voor is.”
Klanten die graag in het Nederlands hun bestelling willen doorgeven, worden verzocht langzaam en duidelijk te spreken.