9 ℃

Lelylijn 11 miljard duurder dan begroot, maar haalbaar: “Als we kaartjes 600% duurder maken, verdienen we het binnen 200 jaar terug”

Lelylijn 11 miljard duurder dan begroot, maar haalbaar: “Als we kaartjes 600% duurder maken, verdienen we het binnen 200 jaar terug”
Foto: Peter Braakmann / Shutterstock.com

DEN HAAG - Met de Lelylijn kunnen treinreizigers in de nabije toekomst sneller van de Randstad naar Noord-Nederland. Voor de nieuwe spoorverbinding was 3 miljard euro gereserveerd, maar dat blijkt na nieuwe berekeningen veel te weinig. De lijn gaat namelijk 13,9 miljard euro kosten. Toch lijkt de lijn nog steeds haalbaar.

Staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu (PVV) geeft toe dat een verschil van bijna 11 miljard geen kleinigheidje is, maar ziet wel mogelijkheden om de Lelylijn alsnog te kunnen aanleggen. Volgens de staatssecretaris kan het verschil gewoon worden doorberekend in de prijs van treinkaartjes.

“Met een prijsverhoging van 600% hebben we deze investering binnen 200 jaar terugverdiend. Treinreizen zijn nu immers óók al onbetaalbaar. Bovendien heeft dit kabinet er niets aan om tegemoet te komen aan linkse deugers die de trein als een soort vervoermiddel zien”, aldus de staatssecretaris.

Foto: Provincie Flevoland / Wiki Commons CC BY 3.0

Het kabinet ligt met al haar doelstellingen op schema. Ook de doelstellingen van PVV-staatssecretaris Chris Jansen blijken prima haalbaar.

De staatssecretaris vindt dat er niet alleen naar het geld moet worden gekeken: “Openbaar Vervoer is een belangrijk punt voor mij als PVV’er. Daarom is het belangrijk dat mensen het grote plaatje zien en niet alleen naar de financiën kijken. Het zou toch fantastisch zijn als de snelwegen weer het domein worden van hardwerkende, eerlijke, oer-Nederlanders met de onderbuik op de juiste plaats? Als we daarvoor zuurlinks een spoorlijn cadeau moeten geven die ze zelf betalen, vind ik dat een klein offer.”

 
Deel dit artikel: