Als de prijs van een frikandel wordt opgevoerd tot 23 euro, zal het aantal gebruikers van de vette snack halveren. Dat zegt voedingsdeskundige Elsbeth de Lange. De overheid voert al enkele jaren een actief ontmoedigingsbedeleid. De frikandel moet op termijn helemaal uit de snackbar verdwijnen.
Intensieve voorlichtingscampagnes hadden de bevolking moeten overtuigen om vrijwillig met de frikandel te stoppen. Toch zijn nog maar weinig mensen bereid om de vleesstaaf te laten staan. “Je kunt natuurlijk niet eindeloos doorgaan met publieksvriendelijke voorlichtingscampagnes. Op een gegeven moment moet je zeggen: Jongens, zo is het genoeg”, zegt De Lange.
Het doel is om snackliefhebbers vaker te laten kiezen voor gezonde alternatieven, zoals sperziebonen of mueslirepen. “Die hebben vrijwel dezelfde vorm en zijn bovendien veel lekkerder”, aldus De Lange. “Een financiële prikkel kan die keuze vergemakkelijken.”
“Het probleem is inkomensafhankelijk”, weet De Lange. “Bij hoogopgeleiden zien we nu een beperkt frikandellengebruik. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar voor hen is 23 euro dan ook geen enkel probleem. Juist lager opgeleiden eten veel te veel frikandellen. Als de prijs voor een frikandel wordt verhoogd naar 23 euro, wordt de snack voor de gemiddelde heftruckchauffeurs onbetaalbaar. Voor hen is er dan de sperzieboon.”