4 ℃

Steeds meer supermarktklanten durven aan de kassa te onderhandelen over de prijs

Steeds meer supermarktklanten durven aan de kassa te onderhandelen over de prijs
Foto: Emilija Miljkovic / Shutterstock.com

Terwijl de meeste Nederlanders in de supermarkt nog steeds de volle mep betalen, is er een groeiende groep klanten die aan de kassa heel bewust onderhandelt over de prijs. Tien minuten afdingen kan soms al een paar euro verschil maken.

Dat klanten in de supermarkt de moeite nemen om te onderhandelen, is volgens retaildeskundige Jaap Weijlebelt logisch: “Waar mensen vroeger gewoon afrekenden wat de caissière vroeg, zie je dat ze tegenwoordig eerst gaan onderhandelen. Boodschappen zijn in de afgelopen maanden flink duurder geworden, waardoor een beetje afdingen echt de moeite waard wordt. Mensen gaan heus niet meer zomaar akkoord met de vraagprijs die op het kassaschermpje staat.”

Hoe werkt dat afdingen dan precies? Volgens Weijlebelt is het vooral een spel: “Ten eerste moet je wachten tot het druk is in de supermarkt. Je onderhandelingspositie is veel sterker als er een lange rij achter je staat. Begin je onderhandelingen altijd met een vriendelijk gesprekje. Geef de caissière bijvoorbeeld een compliment voor haar snelle scanwerk. Als de sfeer goed is, kan het onderhandelen beginnen.”

“Wacht niet tot de caissière de prijs noemt, maar kom zelf met een eerste bod. Zet daarbij laag in: bijvoorbeeld de helft. De caissière zal misschien boos worden en de manager erbij roepen, maar dat hoort bij het spel. Na een tijdje zal de caissière met een tegenbod komen. Soms probeert ze je te verleiden met zegeltjes of een klantenkaart, maar trap daar niet in. Laat zien dat je alleen geïnteresseerd bent in de boodschappen. En word je het niet eens over de prijs? Schroom dan niet om alles weer terug te leggen.”

 
Deel dit artikel: