Uit onderzoek van NOS bleek deze week dat zelfscanmedewerkers zich regelmatig onveilig voelen op de werkvloer door verbaal agressieve klanten. Volkomen terecht, vindt Harry Belders (58) uit Oegstgeest, die van mening is dat zelfscanmedewerkers zich schuldig maken aan culinair profileren.
“Dat rotjoch bij de Albert Heijn – Tim heet hij als ik me niet vergis – vindt het nodig om elke keer als ik gebruikmaak van de zelfscankassa te controleren wat ik precies in mijn boodschappentas heb gestopt”, zegt meneer Belders gepikeerd. “In het begin dacht ik dat hij dat deed omdat hij er niet op vertrouwde dat ik netjes zou betalen. Nu weet ik wel beter: die snotneus pikt mij eruit omdat hij mij niet vertrouwt in de keuken.”
Zelfscanmedewerker Tim laat in een reactie weten dat hij zich van geen kwaad bewust is, temeer omdat hij geen flauw idee heeft wat culinair profileren inhoudt. Hij zegt gewoon zijn werk te doen en gehoor te geven aan de steekproefmelding die hij op zijn scanner binnenkrijgt.
Maar meneer Belders accepteert die verklaring niet: “Tim is erop uit om mij culinair te kakken te zetten en de les te lezen. Zo controleert die stomme puber nooit mijn volledige avondmaaltijd. Dan scant hij bijvoorbeeld wél een pak spaghetti, maar niet de daarbij horende doos vissticks of de pot mosterd. Terwijl hij dondersgoed weet dat spaghetti, vissticks en mosterd een fantastisch eenpansgerecht opleveren. Nee hoor, meneertje scant in plaats daarvan liever nog een zak brood en een fles cola. Hij weigert mij culinair te erkennen.”