Het iconische chocolademerk Toblerone gaat zijn productie verplaatsen van Zwitserland naar Slowakije. Hierdoor mag de bergtop van de Matterhorn niet langer op de verpakking te zien zijn. Deze schokkende ingreep zorgt vlak voor de Provinciale Statenverkiezingen voor stevige reacties bij de Nederlandse politieke partijen. Wij zetten de verschillende standpunten voor u op een rijtje.
Een belronde langs de woordvoerders van de politieke partijen maakt duidelijk dat Toblerone-gate veel heeft losgemaakt. Partijen buitelen over elkaar heen om hun standpunt over deze kwestie duidelijk te maken. Op deze manier probeert men een week voor de Provinciale Statenverkiezingen nog extra stemmen te winnen.
De woordvoerder van de VVD vindt de verhuizing van Toblerone van Zwitserland naar Slowakije een goede zaak: “Deze stap zal de winst van Toblerone ongetwijfeld hoger maken. Dat heeft weer gunstige gevolgen voor alle Nederlanders die aandelen hebben in dit bedrijf. Wij zien alleen maar voordelen.”
D66 ziet het anders: “Wie zijn die mensen die dit soort goedkope troep eten? Dat is een oprechte vraag die wij ons stellen. Wij kunnen ons niet voorstellen dat normale, weldenkende wezens überhaupt weten wat Toblerone is. Het enige positieve dat wij over deze kwestie kunnen zeggen, is dat de merknaam wel lekker chique klinkt.”
De SP ziet geen problemen: “De Matterhorn vonden wij altijd al een elitaire berg. Wat doet zo’n ding op een chocoladereep? Wij juichen het toe dat Toblerone afscheid neemt van deze berg die in alles het grote geld ademt.”
De PVV ziet Toblerone het liefst per direct uit de schappen verdwijnen: “Sinds Toblerone in 2018 halal is geworden, pleiten wij voor het opdoeken van dit merk. Met een bedrijf dat zo openlijk de jihad steunt, willen wij niets te maken hebben.”
De woordvoerder van de gezamenlijke lijst van PvdA/GroenLinks reageerde pas nadat zij met de leiders van beide partijen in gesprek was geweest: “Als PvdA/GroenLinks zijn wij van mening dat arbeiders en bewoners van volkswijken niet veel mogen merken van de verhuizing. De Toblerone moet betaalbaar blijven, ook voor uitkeringsgerechtigden. Verder vinden wij dat het logo wel stijlvol moet blijven, zodat hippe koffiehuisjes aan de randen van de stadscentra van Nederland het met goed fatsoen kunnen verkopen en dat de reep goed kleurt bij kekke bakfietsen.”