Oekraïne wil ‘m dolgraag, Duitsland wil ‘m niet kwijt. Er is de laatste tijd over weinig vervoermiddelen zó veel geschreven als over de Leopard 2. Is de hype terecht? Wij namen de proef op de som.
Het showmodel dat we van de dealer voor deze rijtest mogen lenen, is een Leopard 2A7 met een 1500 pk 12-cilinder dieselmotor. Een stevige krachtbron die de Leopard 2 een dorstig type maakt. Met een gemiddeld verbruik van 4 liter per kilometer is de Leopard 2 niet bepaald zuinig.
Voor de inrichting geldt: over smaak valt niet te twisten. Met de stalen zetels en minimale bekleding doet het interieur enigszins spartaans aan. Vooral tijdens lange ritten is het comfort niet om over naar huis te schrijven. Van een vervoermiddel in deze prijsklasse hadden we meer verwacht.
Over de wegligging niets dan lof. Het gewicht van ruim 57 ton maakt de Leopard 2 nagenoeg ongevoelig voor zijwind. De topsnelheid van 72 kilometer per uur is in de stad ruim voldoende, maar op de snelweg hadden we in de Leopard 2 toch wat moeite om met het overige verkeer mee te komen. Op ruw terrein is het rijgedrag formidabel. Dat maakt de Leopard 2 een heerlijk voertuig voor avonturiers die in het weekend graag een stukje ‘offroad’ rijden.
Opvallend is dat de Leopard 2 uitsluitend in matgroen leverbaar is. Met die kleur val je nauwelijks op tijdens ritten in een landelijke omgeving. Wat ons betreft is dat een enorme misser. Met zo’n gewaagd uiterlijk en een pittig prijskaartje van 15 miljoen is de Leopard 2 juist een voertuig waarin je gezien wil worden.