De asbestlobby heeft vandaag de aftrap gegeven voor de nieuwe campagne ‘Nederland Asbestland’. De campagne is bedoeld om asbest uit het verdomhoekje te halen en om consumenten aan te moedigen om vaker met asbest te klussen.
De initiatiefnemers van ‘Nederland Asbestland’ willen vooral de beeldvorming bijstellen en misvattingen wegnemen. Volgens Riet van de Dé, woordvoerder van de Centrale Organisatie Asbestsector (COA) is asbest nog altijd een goedkoop en aantrekkelijk bouwmateriaal.
Op de campagnewebsite staan thema’s als ‘Toepassing’, ‘Goedkoop bouwen’ en ‘Veilig inhaleren’. Ook is er een handige doe-het-zelf-gids waarmee consumenten zelf met asbest aan de gang kunnen.
“We worden voortdurend gebasht”, moppert Van de Dé. “Overal lees je negatieve verhalen over asbest. Wij zijn juist trots op onze sector. Met de campagne ‘Nederland Asbestland’ willen we vooral het eerlijke verhaal vertellen. Want van asbest krijg je niet alleen kanker, je kunt er ook een prachtig schuurtje of een mooi dak van maken.”