Docenten bezorgd

Twaalf van de tien leerlingen hebben moeite met rekenen

Foto: Kuz Production / Shutterstock.com

De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren maakt zich zorgen over het wiskundeonderwijs op middelbare scholen. Scholen kampen met een tekort aan docenten en leerlingen worden steeds slechter in rekenen.

Uit een onderzoek blijkt dat twaalf van de tien leerlingen moeite hebben met rekenen. “Zelfs de meest eenvoudige wiskunde is al een probleem. Vraag aan willekeurige leerlingen hoeveel graden een cirkel heeft en ze komen niet verder dan 360. Dat is verontrustend”, zegt wiskundedocent Mat Broelens.

Een van de oorzaken is het groeiende tekort aan wiskundedocenten. “Op dit moment zijn er 351 openstaande vacatures en de verwachting is dat er dat over vijf jaar 513 zijn. Dan praat je dus over een verdubbeling”, zegt de docent.

Broelens hoopt dat meer jongeren kiezen voor een carrière als wiskundedocent: “Als je nu begint aan de vierjarige opleiding, kun je straks precies uitrekenen wanneer je daarmee klaar bent. Daarnaast zou het goed zijn als de klassen kleiner worden. Nu zitten er soms wel 30 leerlingen in de klas. Dat zouden er wat mij betreft maximaal 18 moeten zijn, dus de helft.”