Shell verlegt focus naar zoetwarenindustrie

Shell zal zich de komende jaren meer gaan richten op de productie van zoetwaren. Dat zei president-commissaris Charles Holliday tijdens een klimaat- en innovatieforum in Tokio.

Foto: Tatiana Bobkova / Shutterstock.com

Holliday zei ook dat de aarde ‘stervende’ is. Door meer te investeren in zoetwaren en minder in olie- en gasproductie hoopt het bedrijf de uitstoot van koolstofdioxide terug te brengen. Shell investeert zo’n 2 miljard dollar in productiefaciliteiten in Kiev en Saoedi-ArabiĆ«, waar onder meer knettersnoep en winegums worden gemaakt.

In de afgelopen jaren nam Shell al een aanmerkelijk belang in diverse grote zoetwarenproducenten. Daarnaast investeerde het bedrijf in de ontwikkeling van lollies die onder het eigen merk op de markt zullen worden gebracht.

Op dit moment komt zo’n 8 procent van alle zoetwaren uit de fabrieken van Shell. De bedoeling is dat het marktaandeel in de komende jaren tot 25 procent wordt uitgebreid. “De klimaatdiscussie maakt duidelijk dat er dringend behoefte is aan meer zoetwaren”, aldus topman Holliday. “Door onze productiecapaciteit snel op te schalen kunnen we de aarde nog minstens honderd jaar zoet houden.”