Schiphol experimenteert met duikvluchten tegen geluidsoverlast

Foto: Bjorn Keith / Wirestock Creators

Om geluidsoverlast rond Schiphol te verminderen, zullen vliegtuigen de luchthaven voortaan vrijwel verticaal benaderen. De toestellen komen hoog aanvliegen, om vervolgens vlak voor de baan een duikvlucht in te zetten.

Het aantal klachten over geluidsoverlast van omwonenden neemt flink toe. Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) registreerde vorige maand 21.049 overlastmeldingen. “De herrie van die vliegtuigen verpest mijn rust”, zegt omwonende Herbert Sneef. “Als ze mij hadden verteld dat er bij Schiphol zo veel vliegtuigen zijn, was ik hier nooit komen wonen.”

Schiphol neemt de klachten van de omwonenden serieus. De luchthaven experimenteert met een nieuwe aanvliegroute, waarbij toestellen de luchthaven in vrije val benaderen.

“De vliegtuigen blijven langer op grote hoogte, waar ze minder overlast veroorzaken. Vlak voor de landingsbaan zet de gezagvoerder de motoren uit en duwt met zijn volle gewicht tegen de stuurknuppel. Hierdoor maakt het toestel een scherpe duikvlucht, in theorie tot vlak boven de baan”, legt piloot Remco Verstieren uit.

Is zo’n duikvlucht wel veilig? “Nee, maar daar gaat het niet om”, aldus Verstieren. “Ik heb niets tegen veilig vliegen, maar het moet niet ten koste gaan van de buurt.”