Meeste Nederlanders vinden jaarwisseling “commerciële onzin”

De belangstelling voor Oud & Nieuw neemt af. Steeds minder Nederlanders zijn van plan om aan de jaarwisseling deel te nemen. Een meerderheid van de Nederlanders wil zelfs dat de jaarwisseling helemaal wordt afgeschaft, blijkt uit een peiling van bureau QuestionIt.

Foto: Nancy Beijersbergen / Shutterstock.com

De meeste Nederlanders vinden de jaarlijkse verandering van het jaartal “commerciële onzin”. Inderdaad komen steeds meer bedrijven rond Oud & Nieuw met allerlei aanbiedingen. Er wordt reclame gemaakt voor producten die eigenlijk niets met de jaarwisseling te maken hebben, zoals champagne en vuurwerk. Te gek voor woorden, vinden veel Nederlanders.

Ook Bernard Oefferds (84) uit Bornebroek doet niet meer mee aan de jaarwisseling. “Vroeger was het nog leuk, maar tegenwoordig is het allemaal veel te commercieel”, moppert hij. “Hier in het dorp stonden ze vanmiddag zelfs oliebollen te verkopen. Absurd.”

Volgens Oefferds is vooral de nieuwe generatie te veel verwend: “De jeugd van nu wil elk jaar een jaarwisseling. Waar is dat voor nodig? Vroeger was je al blij dat je überhaupt een jaartal had.”