KNMI gaat weerberichten spannender maken: “De mensen willen een beetje sensatie”

Foto: iStockPhoto - Getty Images - Nieuwspaal

Het KNMI gaat de weerberichten anders aanpakken. Op die manier hoopt het KNMI de tegenvallende kijkcijfers te verbeteren.

“Tot nu toe waren onze weerberichten vrij zakelijk en to-the-point, maar we zien dat deze formule de laatste jaren minder goed werkt”, zegt woordvoerder Chris Ballot. “Daarnaast voelen we de concurrentie van bijvoorbeeld Weeronline, MeteoScience en Buienradar. Als zij met code geel komen, kunnen wij natuurlijk niet achterblijven. De mensen willen een beetje sensatie.”

Met een betere verhaallijn, meer waarschuwingen en onverwachte plotwendingen, hoopt het KNMI meer mensen voor het weerbericht te interesseren. “Mensen zitten niet meer te wachten op droge teksten. Ze willen geprikkeld worden. De weersverwachting moet natuurlijk wel echt wat belóven”, aldus Ballot. “Vandaag gaven we alvast een superspannende weerwaarschuwing. Code oranje, daar smullen de mensen van.”

Om de weerberichten spannender te maken, werkt het KNMI nu samen met populaire schrijvers. “Saskia Noort weet het weer heel goed te verkopen. Als zij schrijft over een onweersbui, word je als lezer helemaal meegezogen in het verhaal. Zo’n weerbericht lees je in één adem uit.”