Fietsen ondanks talloze ongelukken nog altijd toegestaan

Foto: Jofelle Tesorio / Shutterstock.com

Na elk fietsongeluk laait de discussie over het vrije fietsenbezit in ons land weer op. En terecht, gezien de ongelofelijke aantallen slachtoffers die het tot gevolg heeft. Woensdag nog raakte een fietser ernstig gewond bij een valpartij in de Drentse plaats Den Hool. Hoe gevaarlijk is de fiets eigenlijk?

Op dit moment zijn er zo’n 22 miljoen fietsen in ons land. Dat is meer dan vorig jaar en het jaar is nog lang niet om. In Nederland zijn zelfs meer fietsen dan inwoners. Per 100 Nederlanders telt ons land maar liefst 128 fietsen. Ter vergelijking: in Amerika zijn er slechts 121 vuurwapens per 100 inwoners.

Fietsen maken elk jaar meer slachtoffers dan terreur. Vorig jaar kwamen in ons land maar liefst 228 mensen om het leven door fietsongelukken, terwijl slechts 3 Nederlanders om het leven kwamen door terreur. Sinds 9/11 zijn al bijna vierduizend (!) Nederlanders om het leven gekomen bij ongelukken met een fiets.

In de laatste 75 jaar zijn méér Nederlandse fietsers om het leven gekomen dan in de hele Tweede Wereldoorlog. Sinds 1945 zijn alleen al in ons land 15.000 fietsers om het leven gekomen. Dat is aanzienlijk meer dan het totale aantal fietsers dat in de Tweede Wereldoorlog het leven liet.

Een fietsverbod of strengere regelgeving is een zeer gevoelig onderwerp in ons land. Het recht om een fiets te bezitten is namelijk diep verankerd in de Nederlandse samenleving. Voor veel Nederlanders is een fiets een onaantastbaar symbool van vrijheid. Toch is er na het dramatische ongeluk in Drenthe een voorzichtige omslag gaande. Steeds meer Nederlanders zetten vraagtekens bij het vrije fietsenbezit. Ze zeggen:  “Er moet iets veranderen. Nú”.