De Speld wil in de toekomst ook zélf artikelen gaan bedenken

Foto: YT CC / Wiki Commons CC

We kennen De Speld natuurlijk al van de gepikte artikelen en de vertaalde teksten uit het buitenland. Maar als het aan oprichter Jochem van den Berg ligt, gaat de redactie van De Speld in de toekomst ook zélf ideeën bedenken.

De Speld biedt al jarenlang een afwisselende mix van advertenties en vertaalde artikelen van de Duitse site Der Postillon en de Ierse Waterford Whispers. “Wanneer wij bijvoorbeeld een grappig artikel zien over Beyoncé, dan nemen wij dat graag met foto en al over“, legt Van den Berg de succesformule uit. “Daar vermelden we dan wel de bron bij, maar met andere sites doen we het stiekemer.”

Zo zag de redactie van De Speld onlangs een grappige review van het coronavaccin op Nieuwspaal. “Een maand later kwamen wij met min of meer hetzelfde artikel“, grinnikt Van den Berg. “Daar lazen we trouwens ook een grap over een drugslab dat vaccins gaat maken, dus dan pikken we dat en herschrijven het een beetje. Precies hetzelfde deden we met een artikel over het buiten bewaren van vaccins. Met een kleine aanpassing konden we hun idee prima gebruiken voor De Speld. En zo kan ik nog veel meer voorbeelden noemen. Deze week gebruikten we zelfs hun artikel voor onze podcast.”

Plagiaat dus? Is De Speld niet bang dat dat gaat opvallen? “Welnee”, lacht Van den Berg. “Wij hebben nou eenmaal een bepaalde reputatie opgebouwd. Mensen lachen om elke scheet die wij laten. Zelfs als die scheet eigenlijk niet van ons is. Paywall ervoor en gaan met die banaan!”