“Champagne blijkt vaak oplichterij”

Heeft u voor Oudejaarsavond een fles champagne gekocht? Dan is de kans groot dat u bent belazerd. Dat blijkt uit een test van consumentenorganisatie ConsuNL.

Foto: Jankuss / Pixabay CC

Deskundigen van ConsuNL testten champagnes van tien verschillende merken. In alle gevallen bleek het te gaan om drank die volgens een streng gereguleerde methode was geproduceerd in de Franse Champagnestreek.

“Bij alle geteste champagnes bleef de schuimkraag onvoldoende staan. Vaak al binnen een minuut sloeg de champagne dood”, zegt onderzoeksleider Wilco Bols. “Verder bleek dat de brouwers er met de pet naar gooien. Geen enkele champagne bevat voldoende graan, hop en gist. De onderzochte champagnes bevatten allemaal te veel alcohol; rond de 12 procent, in plaats van de gebruikelijke 5 procent.”

Volgens ConsuNL worden consumenten ronduit belazerd: “Je betaalt 35 euro of meer voor zo’n fles, maar eigenlijk kun je dit geen bier meer noemen.”