Campagne ‘Niet Bang voor de Boer’ moet boeren vriendelijker imago geven

Foto: Ljupco Smokovski / Tynyuk / Vladimir Mulder / Shutterstock.com

Belangenorganisatie Agrofist start vandaag met de campagne ‘Niet Bang voor de Boer’. De campagne is bedoeld om de angst voor boeren onder de bevolking weg te nemen en de boer weer een wat vriendelijker imago te geven.

Uit een peiling van bureau QuestionIt blijkt dat angst voor boeren in de afgelopen weken flink is toegenomen. Volgens melkveehouder Jos Kunnilingus is dat onterecht: “Door de media is in de afgelopen weken een heel verkeerd beeld van boeren ontstaan. Natuurlijk, we voeren keihard actie. We steken op de snelweg hooibalen in brand, we zoeken ministers thuis op, hangen af en toe een galg boven de weg, spuiten stront tegen het gemeentehuis, sleuren een doodsbange koe mee naar de Tweede Kamer en dreigen die de strot door te snijden als we onze zin niet krijgen, we steken banden lek en slaan met sloophamers op politieauto’s. Maar de meeste boeren hebben ook een zachtaardige, vriendelijke kant. Dat weet niet iedereen.”

En juist die vriendelijke kant van de boeren wordt met de campagne nog eens extra benadrukt. “Onze slogan ‘Niet Bang voor de Boer’ zegt eigenlijk genoeg”, aldus Kunnilingus. “We willen de bevolking duidelijk maken dat je echt niet bang hoeft te zijn voor de boer. Als je gewoon je bek houdt en godverdomme precies doet wat wij zeggen, heb je van ons niets te vrezen.”