1/5de leerlingen vindt breuken te moeilijk

Breuken blijven 1/20ste deel uitmaken van de rekentoets op de basisschool, hoewel ruim een vijfde van de leerlingen ze moeilijk vindt. Dat wil het merendeel van de Tweede Kamer.

Foto: Wavebreakmedia / Shutterstock.com

Het ontwikkelteam Rekenen & Wiskunde adviseerde de Kamer om het rekenen met breuken voor 1/64ste deel te verminderen. Uit onderzoek blijkt dat driekwart van de leerlingen moeite heeft met een vijfde deel van alle breuken in minstens twee derde van de rekentoetsen.

CDA-Kamerlid Michel Rog (45) is geschrokken van de cijfers. Dat breuken uit het onderwijs zouden verdwijnen noemt hij een ‘ondenkbare uitkomst’. “Ruim 1/2de deel van de 150 Kamerleden wil breuken grotendeels behouden. Zonder breuken blijft er onder aan de streep weinig over”, aldus Rog.

Rog rekent voor de helft op de steun van 4/5de van de ouders van basisschoolleerlingen: “Mensen die het niet met de rekentoets eens zijn moeten zich niet vermenigvuldigen. Dan zeg ik: houd het liever bij aftrekken.”